KotH Sälen backrace

Fint här uppe på fjället trots vädret. Få väl kalla det här höghöjd- läger som en skåning som man är. Toppen jag åkte till ligger strax över 800 m.ö.h.

Fint här uppe på fjället trots vädret. Få väl kalla det här höghöjd- läger som en skåning som man är. Toppen jag åkte till ligger strax över 800 m.ö.h.

Helgens sista pass i Sälen blev en lång tröskelintervall på King of the Hill Sälen banan d.v.s. en lång tufft backe med närmare 500 höjdmeter. Till dagen i ära, 7 grader, motvind och regn och det var i starten, var säkert ytterligare någon grad kallare på toppen (Östfjället) men någon snö föll det i alla fall inte. Räcker väl att ett rullskidlopp redan har haft snöfall i år(Hovfjällsracet i Torsby i maj månad). Var väl sådär motiverad att åka uppför i det vädret ensam. Fick skjuts ner till början av backen av Johan. Var lite tidspressat så jag valde att köra igång nästan direkt, så första kilometern gick ganska lugnt i mer eller mindre A1 innan jag började trycka på. Allt för att bli så varm som möjligt och att inte dra på sig någon onödig skada, det vore dumt. Gjorde nästan en Tobias Fredriksson, som berättade under en föreläsning förra året att han körde Hovfjällsbacken en dag under sin elitkarriär. I sitt tredje försök att träna den dagen (i backen) gav han sig upp utan uppvärmning och gjorde det där ”hatpasset”. Var väl lite så som jag kände mig under denna dystra sommardag.

Körde sen på i ett jämnt tempo kring eller strax under min tröskelfart, men var bra segt i motvinden där landskapet var något mer öppet. Kändes lite som Skåne, fast det gick uppför med. Motvind och motlut = en långsam jobbig kombination. När jag kom och passerade Högfjället och körde mot ”mål” och Östfjället, fick jag vinden i ryggen och tryckte på lite extra och stakade mig upp ganska lätt sista biten. Körde förövrigt väldigt mycket stakning, nånstans 75 % stakning kanske. Känner samtidigt jag måste bli snabbare och effektivare när jag använder benen i fart. Kom upp på tiden 39:50, nästan tre minuter snabbare än ifjor, trots temperatur skillnaden var smått otroliga 25 grader skillnad från då som idag. Var över 30 grader ifjor när jag åkte loppet och blev 8:a. Ska läggas till att jag kollapsade efter målgång efter cyklingen, bara timmar innan starten av rullskidloppet skulle gå och dessutom åkte vi på något långsammare låneskidor än vad mina var idag. Eftersom jag hade motvind på vägen ner från Östfjället gick det fint att rulla ner och sen vidare till våran stuga, dock fick jag springa sista 500 meterna, få väl kalla det nerjogg. Skönt att få till en genomkörare till nästa helg då två något ”snällare” backrace ska avverkas, blir nog bra!

Tillslut tack för denna helgen Johan och Henrik!

  • Distans: 10,35 km
  • Höjdmeter: 477 meter
  • Snittfart: 15,5 km/h
  • Hjul: Elpex 2:or
  • Snittpuls: 166 (86 %)
  • Maxpuls: 179 (92 %)

 

 

 

 

4 tankar kring ”KotH Sälen backrace

  1. Fredrik Ros'en

    Hej

    Har en fråga om rullskidor och då 2:or inför alliansloppet. Finns ju många 2:or av olika märken. Vad har du som tävlar mkt rullskidor för erfarenhet av detta ?
    Kör själv med swenor alutech o deras 2:or.
    Hur rullar de jämfört elpex mfl?

    Har hört att elpex 2:or går lättare men vet inte om det stämmer.
    Vad gör folk för att trimma hjulen? Känns ju rätt orättvist om det skiljer mkt i rull. Man vill tävla på lika villkor.

    Mvh
    Fredrik

    Svara
    1. Johannes Inläggsförfattare

      Hej Fredrik!

      Kan börja med att jag föredra att man tävlar på tävlingshjul, dels att skillnaden är är minimal mellan de olika fabrikaten och att PU- hjulen (Tävlingshjul) är stabilare än t.e.x. gummi 2:or. Toppfarten är ungefär lika oavsett hjul men visst går/rullar ut snabbare/mer på tävlingshjul. Har själv uppnått hösta toppfart på 3:or (60 km/h).

      Nog med det! Elpex har varit något snabbare de senaste åren men Skigohjul från 2012 har eller har varit de snabbaste 2:orna. Men skulle säga de är väldig lika mellan Elpex och Swenor om man köper årets modeller. Jag och Markus Jönsson testade de nya platta Swenor hjulen ifjor kontra Elpex, då var dem exakt lika och då väger jag och Markus exakt lika med.Så har du Swenors gamla hjul (ej platta) så kan de vara något trögare, annars är Alutech stommen kanon att åka på.

      Finns två saker enligt mig man kan göra skillnad på rullen, dels är det att man står rätt dvs att man stå rakt på skidorna för minsta risk att man ”bromsa” och dessutom sliter på hjulen. Dels kan man slippa på bakaxeln, men man måste vara försiktig då det är lätt att man slippa för mkt. Har inte själv gjort det men man behöver gärna en borrmaskin som man sätter på ett sandpapper samt ett skjutmått så man har koll på hur mycket man tar och kan ta. Detta skulle jag säga gör mer än t.ex. att använda keramiska lager.

      Jag rekommendera Elpex Evolution eller Elpex Team 610 för bästa skida/stomme att åka på t.ex. Alliansloppet.

      Hoppas du är nöjd med svaren!

      //Johannes

      Svara
  2. Fredrik Ros'en

    Hej
    Tack för bra svar.

    Mina 2:or är från fibreglassskida och cirka 7 år gamla, nästan oanvända hjul. Gamla torra hjul kanske rullar bättre?

    Får fundera hur jag ska göra med skida.

    Svara
    1. Johannes Inläggsförfattare

      Ok, ofta kan gummiblandningen bli slitet och åldras vilket kan göra de långsammare, vilket mina Skigo hjul från 2012 har blivit men inrullade hjul som har gått ganska långt (minst 10 mil) brukar i regel fungera bra. Elpex nya rosa PU- hjul är annars väldig sköna att åka på, oklart hur snabba dem är och om de kommer vara godkända till Alliansloppet, men jag hoppas det. Vi som ska tävla i helgen få åka på dessa hjul. De kan mycket väl vara ett bra alternativ!

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *