Nu ska jag förklara lite knep och tips om att kunna åka fortare på rullskidor. Jag satsar och tränar för längdskidåkning men få kallar mig en rullskidspecialist som behärska i stort sätt alla distanser som tävlas på rullskidor förutom sprint. En sprint på rullskidor är vanligtvis 150 meter långt och man möts två och två i knockout sprint. Jag har aldrig lyckas kvalificera från kval någon gång än. Ett av mina mål för kommande rullskidsäsong är att bli en bättre sprinter så jag kan vara en mer komplett rullskidåkare och förhoppningsvis kunna åka i landslaget, det vore coolt. Annars är jag en bra rullskidåkare där jag är som bäst i backracen, där mitt syreupptag tar mig långt i loppen, trots jag sällan eller aldrig har möjligheten att träna i längre stigningar i Skåne.
Nog med det, har rangordnat en del avgörande saker enligt mig till att kunna åka snabbare och bättre på rullskidor.
- Tips nummer ett, kan låta tråkigt men det är faktiskt att träna mer eller träna bättre, d.v.s. väldigt individuellt från person till person. Vi svara olika på olika sorts träning men träning på rullskidor i allmänhet är en nyckel till att lyckas bättre på rullskidlopp.
- Nummer två på listan enligt mig är att stå rätt på skidorna, vilket har större inverkan än vad man tror. Många har synpunkter om att deras hjul går långsammare än andra. Jag skulle nog säga att det beror på till största del hur du står på skidorna. Likvärdigt rullmotstånd tycker jag är Elpex, Swenor och Skigo har på sina normalhjul (standardhjul d.v.s. 2:or). Dessa hjul kan köpas här. En som verkligen kan stå rätt på rullskidor är den eviga unga ödmjuka rullskidguden Tobias Westman. Han åker nog snabbast på alla olika rullskidor med samma rullskidmotstånd. Bilderna som jag publicera i denna artikel visar lite hur man bör stå, smalare än i ett skidspår på vintern.
- 3:e tipset blir en delad sådan. Man kan slipa på bakaxeln och/eller använda keramiska lager. På mina 2:or som jag tävlar på i de tävlingarna som tävlingshjul inte är tillåtna är bakaxlarna nerslipande en del. Jag har inte själv slipat på dem och ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt exakt hur det ska gå till. Men vill man testar så rekommendera jag att skaffa några bakaxlar, så man få testa sig fram. Vissa tävlingar som jag tävlar i har eliten låneskidor och många gånger använder jag inte mina egna rullskidor på tävlingar och då är det viktigaste att stå rätt på skidorna som jag förklarde innan. Jag tycker keramiska lager gör ungefär lika bra nytta som att slipa på bakaxeln. Viktigt när man slipa på bakaxeln att inte slipa för mycket, man måste kunna ha en fungerade bakspärr. Har man inte det så är det inte tillåtet att åka. Själv så har jag bara keramiska lager i mina Eagle klassiska tävlingshjul.
Jag vet att många har velat ha lite trix och tips kring rullskidor så jag hoppas detta få en liten överblick om det hela.
Kanon med mera rullskidtips, tack. Kan man få ännu fler? Började själv åka för 2 år sen. Har förbättrat mig från typ 13 km/h till nu ca 19 km/h i träningsfart. Funderar lite på vart man ska lägga krutet, uppför el på flacken, eller ska man hålla samma puls hela tiden? Kör med Staffanstavar, tjuvar de nån fart tror du? Är det bra att träna på 3:or ibland?
Med vänlig hälsning, Janne.
Hej, kul att höra. Det kan bli fler tips längre fram, det verka uppskatas av många. En fin utveckling du har gjort, fortsätt så.
När du åker tycker jag att det är viktigt att hålla ett jämnt tempo, det gör inget att pulsen är högre uppför. Hellre det och att du håller högre frekvens, annars kan stakningen blir lidande uppför för att du har för låg frekvens.
Beror på vilken stav du har monterat din Staffanstav på, men visst kan det blir något tyngre men det är nog marginellt. Jag tror Erik Wickström har ett bättre svar där, då han åker med denna staven.
Bra om du kan variera rullmotståndet, du blir starkare av att åka på 3:or, men behöver åka på 2:or en del inför typ alliansloppet.